Curse periculoase pe rutele de transport judetean
O calatorie cu mijloacele de transport judetean, agreate de Consiliul Judetean si licentiate de Autoritatea Rutiera Romana, poate fi oricand ultima. Desi exista un trist precedent, dat de accidentul de la Scanteia, modul in care operatorii de transport continua sa efectueze transportul de persoane c... omporta foarte multe disfunctionalitati Pe langa incapacitatea transportatorilor care au obtinut licente pe rutele judetene de a opera cu mijloace de transport de mare capacitate, indeosebi la orele de varf, peste lipsa unor grafice de transport care sa fie afisate in statiile de imbarcare, mizerabile si amenajate in aer liber, transportul judetean de persoane suporta si alte neajunsuri cauzate in primul rand de proasta gestionare a mijloacelor de transport, lipsa de respect fata de calatori si lipsa controalelor din partea forurilor cu atributii de control, in speta ARR, Politia sau Serviciul de Transport Public din cadrul Consiliului Judetean. Vineri, ora 15.00. Ne imbarcam in microbuzul cu numarul de inmatriculare IS 05 FIU, apartinand firmei Ralircom SRL, care efectueaza transport de persoane pe traseul Iasi - Tibanesti. Desi ora stabilita pentru plecare este 15.00, soferul porneste microbuzul la 15.07. Capacitatea microbuzului este de 15 locuri plus unu. Inauntru sunt insa deja 30 de persoane. Soferul ii explica aprins unui calator, care din cand in cand mai face si pea taxatorul, faptul ca o asistenta de pe Ambulanta ia reprosat ca merge ca melcu. "Iam zis: cucoana, uitate pe bord ca am 40. Nu pot sa merg ca ambulanta matale". Pe drum mai "piguleste" vreo doi calatori cu bagaje. Aerul este deja irespirabil. Geamurile turnate nu permit sa patrunda nici un fir de oxigen. Singura gura de aer vine prin chepengul ingust din plafon si prin geamul deschis al soferului. Ceea ce nu se prevestea cu nici un chip, devine realitate. Sub pasarela Nicolina incepe calvarul. Chiar daca spatiile dintre calatorii care au "prins" locuri in picioare sunt insesizabile, soferul tine mortis sa demonstreze ca "oameni suntem si tre' sa ajunga si astia acasa", drept pentru care mai inghesuie peste cei 35 de calatori inca 20. Totul intrun microbuz cu o capacitate de... 15 plus 1. Cei mai avantajati sunt niste tineri care au iesit de la liceele din oras si au prins locuri pe scaune, in spatele microbuzului. Restul incearca sa soarba ceva aer de pe plafonul prafuit al dubei portocalii, care geme din orice incheietura din cauza supraincarcarii. Dealul de la Belvedere spre Miroslava ii pune la grea incercare indemanarea soferului si resursele masinii care "schelalaie" din orice piston. Arcurile de suspensie isi depasesc si ele puterea de contractie. Ca si cum nu ar fi fost depasita limita, soferul mai incarca inca patru elevi de la liceul din Miroslava. Jumatate din calatori sunt elevi la liceele din Iasi care merg spre casa, cealalta jumatate oameni de la tara, scapati de pe la treburi. Din fericire in microbuz nu sunt decat doi varstnici. Din cauza faptului ca duba este prevazuta doar cu o bara de sustinere, in curbe, calatorii cu locuri in picioare sau printre picioare se dezechilibreaza, creanduse gramezi din care multi ies "frageziti" dea binelea. Intre Slobozia si Tibanesti, radioul, din care ca o ironie se revarsau stiri de bine, cum ca iesenii vor avea apa calda, este inlocuit brusc cu muzica de nunta. "Haii oi! Zali oi, tot asa so tai, oi!", incep sa se auda din boxe, peste zecile de capete transpirate, duse parca la abator. Institutii de paie si transport de vite Duminica, ora 8.30. Pe aceiasi ruta, dar retur, avem norocul de ne ridica din ploaia care cade peste judet de mai bine de 12 ore un microbuz negru, al firmei Irinatrans. Sub adapostul ploii, al orei destul de matinale si al zilei nelucratoare pentru cei de la ARR, Politie si STPJ, taxatorul se odihneste cu capul in poala unui calator care sforaie dea binelea, cu scaunul lasat mult peste cel din spate. Pana la Iasi, soferul nu a eliberat nici un bilet celor 17 calatori care sunt multumiti ca au reusit sa fie imbarcati. Nici unul dintre soferii acelor microbuze nu aveau afisate la vedere legitimatii cu numele si firma pentru care operau pe acel traseu sau licenta de transport. Mai mult, nu exista nici un stingator sau ciocan pentru situatii de urgenta. "Am vorbit cu cei doi operatori si am asigurari ca se vor lua masuri impotriva soferilor. Voi verifica si eu, personal, in teren aceste aspecte, in mod inopinat. Pana acum nu am avut in cursul acestui an astfel de situatii. In astfel de cazuri, cand este ora de varf, operatorii ar trebui sa suplimenteze traseul cu un alt microbuz sau sa introduca un autovehicul de mare capacitate. In mod normal, pe astfel de trasee foarte aglomerate, operatorul ar fi trebuit sa se prezinte cu autobuze. De sanctionarea unor astfel de operatori, care isi supraincarca microbuzele, ar trebui sa se ocupe Politia Rutiera", nea declarat Petrica Focsa, seful Serviciului de Transport Public Judetean. In privinta competentei Politiei Rutiere, aceasta se poate traduce printro simpla declaratie a unui localnic din Tibana, care nea spus ca "in prima zi a lui ianuarie 2010 am luat o masina de ocazie de la Tibana. Eram noua in masina, cinci in spate si patru in fata, o femeie cu un copil sugar, inca un copil pus pe schimbatorul de viteze si soferul. Pe la Domnita a trecut pe langa noi un echipaj al Politiei Rutiere, sau uitat si siau continuat drumul". In cei priveste pe reprezentantii ARR, acestia nu au program duminica, iar solutionarea unor probleme in trafic se face in urma sesizarilor sau a unor "actiuni tematice". Cu astfel de institutii, anomaliile in transportul judetean de persoane nu au multe sanse sa fie eliminate prea curand. Nelu Paunescu "In mod normal, pe traseele foarte aglomerate, operatorul ar fi trebuit sa se prezinte cu autobuze" Petrica Focsa, seful Serviciului de Transport Public Judetean
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment