Statul ar putea plati pentru erorile din baza de date a Politiei Rutiere

Un taximetrist vrea sa puna statul la plata din cauza felului cum este actualizata baza de date a Politiei Rutiere. Ion P. a dat in judecata Ministerul de Interne, dar si statul, prin Ministerul Finantelor Publice. Barbatul cere daune de 45.000 de lei, dintre care 25.000 de lei morale Necazurile ta... ximetristului au inceput in urma cu doi ani, de Craciun. "In 2009 mi sa suspendat permisul de conducere pentru o perioada de trei luni, fiind instiintat ca, daca in aceasta perioada voi fi gasit conducand un autovehicul, voi comite infractiunea de conducere fara permis. Dupa aproape un an de la expirarea perioadei de suspendare, fiind oprit de organele de Politie Rutiera si neavand permisul la mine, mi sa spus ca permisul meu e suspendat si sa ma duc la Serviciul Rutier pentru a rezolva situatia", lea povestit Ion P. judecatorilor. Cand a luat insa legatura cu oamenii legii, barbatul a avut parte de o surpriza neplacuta. "Prezentanduma la Serviciul Rutier, mi sa retinut permisul si intocmit dosar penal pentru conducere fara permis", a adaugat taximetristul. Acesta sa ales chiar cu doua dosare, unul la Iasi si altul la Pascani. Pana la urma, procurorii siau dat seama ca sa produs o incurcatura si au decis fie neinceperea urmaririi penale, fie scoaterea omului de sub urmarirea penala. Chiar daca a scapat de problemele penale, barbatul spune ca tot a avut de suferit: "Timp de cinci luni, pe nedrept, am fost privat de dreptul meu de a conduce autovehicule, in conditiile in care sunt taximetrist atestat si din profesie castig existenta pentru mine si familia mea". Dupa cum era de asteptat, finantistii nu sau aratat dornici sa plateasca vreun leu, incercand sa arunce pisica in ograda politistilor. "Reclamantul e obligat sa dovedeasca intai vinovatia celor care au provocat suferinta acestuia si reauacredinta cu care sa instrumentat dosarul penal, in speta de fata, autorul faptei cauzatoare de prejudiciu nu este statul, prin Ministerul Finantelor Publice, ci Inspectoratul Judetean de Politie", se arata in intampinarea depusa la dosar. Mai mult, tot cel care a ajuns fara motiv in vizorul procurorilor este pus la colt: "Va rugam sa aveti in vedere ca acordarea despagubirilor trebuie sa aiba efecte compensatorii, neputand sa constituie amenzi excesive pentru autorii daunelor si nici venituri nejustificate pentru victimele acestora. De altfel, in situatia data, consideram ca nu poate exista sanctiune fara dovedirea mai intai a unui prejudiciu. Sustinerile reclamantului nu sunt apte sa demonstreze intensitatea prejudiciului si cu atat mai putin cuantificarea lui realista". Conducerea IJP a incercat sa explice cum sa ajuns in aceasta situatie. Comisarul sef Ioan Scripniciuc lea spus judecatorilor ca Ion P. a ramas fara permis dupa ce a fost prins conducand Dacia cu o alcoolemie de 0,33 la mie. Acesta ar fi spus ca nu are documentul la el si nu la predat in termenul impus de lege, de 5 zile. Politistii lau tras din nou pe dreapta in noiembrie 2010. "Si de aceasta data, reclamantul a declarat ca nu are permisul la el. In aceste conditii, agentul constatator a verificat pe loc in evidenta conducatorilor auto situatia permisului reclamantului, prin mijloacele tehnice avute la dispozitie, ocazie cu care a constatat ca acesta figura suspendat. Din aceste motive, agentul constatator a intocmit reclamantului dosar penal pentru conducere cu permisul in stare de suspendare. Mentionam ca nici de aceasta data nu a fost retinut permisul, iar reclamantul nu la predat, cu toate ca i sa adus la cunostinta pe baza de semnatura ca are aceasta obligatie legala", a mentionat seful IJP. Ion P. a predat permisul in ianuarie 2011, cand a fost oprit pentru a treia oara. Maimarele politistilor ieseni recunoaste, macar indirect, ca in baza de date a IJP se produc bulibaseli, din cauza modului de actualizare. Totusi, el il considera responsabil pentru necazurile sale... doar pe taximetrist. "La expirarea perioadei de suspendare, persoana se prezinta la sediul Politiei Rutiere, unde preda dovada inlocuitoare si i se restituie permisul de conducere concomitent cu validarea acestuia in baza de date, respectiv dezactivarea mentiunii de suspendare. Aceasta operatiune de efectueaza manual. A verifica zilnic toti conducatorii auto, pentru a stabili cui ii expira sau nu perioada de suspendare, pentru a valida sau nu permisul de conducere, este un fapt imposibil, avand in vedere ca in aceasta situatie se pot afla concomitent chiar zeci de mii de conducatori auto pentru care legiuitorul a inteles sa oblige sa predea permisul de conducere. Faptul ca reclamantul a fost lipsit de dreptul de a conduce se datoreaza exclusiv culpei sale", a sustinut dl Scripniciuc. Procesul va incepe la Judecatorie, pe 10 ianuarie 2012. Dincolo de daunele cerute, ramane problema de principiu a actualizarii bazei de date a politistilor rutieri. Si nu e normal ca oamenii legii sa se spele pur si simplu pe maini de o situatie care poate afecta vietile multor soferi si irosi timpul procurorilor, in loc sa caute solutii care ar ajuta pe toata lumea. (S. Czeller) Comisarul sef Ioan Scripniciuc, comandantul IJP Iasi, recunoaste, macar indirect, ca in baza de date a institutiei exista erori, din cauza modului de actualizare a datelor

No comments:

Post a Comment